FANDOM

Monarchia to ustrój polityczny lub forma rządów, gdzie suwerenem jest jeden człowiek, nazywany monarchą. Monarcha sprawuje władzę zazwyczaj dożywotnio, jego funkcja jest często dziedziczna i zwykle jego stanowisko jest nieusuwalne. Monarchiami jest większość v-państw.

Monarchia konstytucyjnaEdytuj

Forma ustroju politycznego, w którym głową państwa jest monarcha, którego kompetencje są ograniczone przez konstytucję. Monarchie konstytucyjne są formą przejściową między monarchią a republiką, gdyż istnieje parlament lub inna republikańska forma władzy. Teoretycznie ta forma rządów jest bardzo nietrwała i zwykle przekształca się albo w republikę albo powraca do monarchii, jednak w warunkach v-świata są one najbardziej rozpowszechnione - Sarmacja, Scholandia, Niderlandy.

Monarchia parlamentarnaEdytuj

Forma monarchii konstytucyjnej, w której monarcha współdzieli władzę z parlamentem, np: w Brytanii.

Monarchia absolutnaEdytuj

Trójpodział władzy stworzony przez Monteskiusza jest w ręku władcy absolutnego. Nie znaczy to jednak, że lud jest dyskryminowany w swych prawach do wolności wypowiadania się.

Rodzaje mikronacji monarchicznych Edytuj

Najpopularniejsze w v-świecie rodzaje monarchii to:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki