Fandom

Micropedia

Monarchia

3444strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij

Monarchia to ustrój polityczny lub forma rządów, gdzie suwerenem jest jeden człowiek, nazywany monarchą. Monarcha sprawuje władzę zazwyczaj dożywotnio, jego funkcja jest często dziedziczna i zwykle jego stanowisko jest nieusuwalne. Monarchiami jest większość v-państw.

Monarchia konstytucyjnaEdytuj

Forma ustroju politycznego, w którym głową państwa jest monarcha, którego kompetencje są ograniczone przez konstytucję. Monarchie konstytucyjne są formą przejściową między monarchią a republiką, gdyż istnieje parlament lub inna republikańska forma władzy. Teoretycznie ta forma rządów jest bardzo nietrwała i zwykle przekształca się albo w republikę albo powraca do monarchii, jednak w warunkach v-świata są one najbardziej rozpowszechnione - Sarmacja, Scholandia, Niderlandy.

Monarchia parlamentarnaEdytuj

Forma monarchii konstytucyjnej, w której monarcha współdzieli władzę z parlamentem, np: w Brytanii.

Monarchia absolutnaEdytuj

Trójpodział władzy stworzony przez Monteskiusza jest w ręku władcy absolutnego. Nie znaczy to jednak, że lud jest dyskryminowany w swych prawach do wolności wypowiadania się.

Rodzaje mikronacji monarchicznych Edytuj

Najpopularniejsze w v-świecie rodzaje monarchii to:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki